La Fange

Soy afstand 8,5 km, moeilijkheidsgraad ‘gemiddeld’, naam van de wandeling La Fanges. Soy is een dorp en een deelgemeente van de gemeente Érezée in de Belgische provincie Luxemburg.

Start van de wandeling is bij de ‘Place Troquet’. Op deze plek is echter geen parkeerplek. Bij de kerk is genoeg parkeerplek en ligt 100 meter van startpunt. Na parkeren, stukje naar beneden, eerste straat links.

De wandeling ‘La Fange’, wordt aangegeven met een groen bord met nummer 15 (zie foto 2).

Bijzondere wandeling waarbij gelijk opgemerkt moet worden dat de markering heel slecht is! Gebruik onderstaande tips om de wandeling gelijk goed te lopen.

Met je rug naar het ‘wandelbord’ ga je rechtdoor. Het eerste gedeelte van de wandeling staat goed aangegeven. Het wat saaie begin wordt snel ingeruild voor mooi landschap en prachtige vergezichten.

Bij Rue Four à Chaux (zie foto) sla je linksaf. Op deze weg bordje aan de linkerkant. Je komt uiteindelijk uit bij een stuk weiland. Het weiland steek je rechtdoor over. Aan de overkant wordt de markering weer opgepakt.

Na weiland rechtdoor lopen, eerste afslag rechtsaf negeren.

Je volgt een weg naar beneden en gaat langs het huis verder naar beneden.

Beneden op de asfaltweg sla je linksaf richting Ny. Bij het kruispunt van Ny sla je linksaf de weg naar boven. Anno 2022 is deze weg niet toegankelijk voor autoverkeer. De brug is hier ingestort. Na de (ingestorte brug) tref je aan de linkerkant een bordje aan met een smal pad naar boven. Je zou (indien gewenst) ook de asfaltweg kunnen blijven lopen. Ik heb het bospad gepakt. Fantastisch mooi met wel enig klimwerk (veel rotsen). Bij hevige regenval zal deze weg waarschijnlijk niet begaanbaar zijn. Bovenaan zit het waterkanaal, deze kan je linksom of rechtsom passeren. Linksom is het makkelijkst. Je komt uit op asfaltweg. Je slaat hier rechtsaf. Aan het einde van deze weg sla je linksaf en tref je weer de juiste markering aan.

De weg komt uiteindelijk uit in Melines. Pas op, je moet een redelijk gevaarlijk kruispunt oversteken. Daarnaast wordt de weg veel gebruikt door omrijdend verkeer (ivm brug Hotton).

Aangekomen bij Melines sla je rechtsaf het kleine bruggetje over. Na 100 meter tref je aan de rechterkant een oorlogsmonument en aan de linkerkant een camping (Moulin de Melines). De camping loop je op en je volgt de weg naar rechts. Er is eventueel horeca op de camping (afhankelijk van seizoen en tijd).

Aan het einde van de camping (bij oversteek van het water) zie je weer een markering. Je gaat hier rechtsaf naar boven het bos in.

Als je denkt dat je bijna boven bent zie je een twee markeringen van andere routes (geel en blauw/wit/blauw). Deze volg je niet, je moet hier gelijk linksaf het bospad nog verder omhoog. Het is even flink klimmen voordat je weer de weg naar beneden (naar Soy) kunt volgen.

Als je de slechte markering en het asfaltgedeelte voor lief neemt, is het een mooie wandeling!