Napoléon

Odeigne afstand 10 km (meting is iets langer dan 10 km), moeilijkheidsgraad ‘pittig’, naam van de wandeling Napoleon. Odeigne is een plaats en een deelgemeente van de gemeente Manhay in de Belgische provincie Luxemburg.

De start van de wandeling is lastig te vinden. Wij hebben midden in het dorp geparkeerd (bij de bushalte, niet bij de kerk). Genoeg parkeerplek. Met je rug naar het bushokje ga je linksaf Rue de la Jonction in. Deze loop je helemaal uit en gaat met de bocht mee naar rechts (links groot oorlogsmonument). Je treft de eerste markering rechts aan, zie foto 1.

De wandeling ‘Napoleon’, wordt aangegeven met een rode ruit (zie foto 1).

In tegenstelling tot de eerste wandeling vanuit Odeigne (Tour de Crahay), is de wandeling Napoleon een aanrader en eentje om vaker te lopen!

De wandeling is een grote verzameling van bos, bomen, vegetatie, natuurgebied, reservaat en venen. Echt geweldig om te ervaren hoe op een wandeling van 10+ km de omgeving steeds weer iets anders laat zien. We hebben de  wandeling begin mei 2023 gelopen. We kijken er nu al uit om de wandeling in de zomer nog een keer te doen om alles in bloei te zien staan.

Gelijk als je het dorp uitloopt richting bosgebied voel je al de vrijheid en schoonheid van de weidse omgeving en het mooie uitzicht. De bossen waar je doorheen loopt veranderen constant van begroeiing.

Naast het bosrijke gebied wandel je ook midden door het veengebied (waar het water natuurlijk wordt gezuiverd). Om het bereikbaar te maken, is het deels voorzien van vlonders. Het uitzicht over het veengebied en de heide is geweldig!

De wandeling is pittig vanwege drassige ondergrond en lastige paden. Goed schoeisel, waterdicht/wandelschoenen is wel een echte aanrader.

Tijdens de wandeling tref je helaas ook een gevaarlijk kruispunt waar je een soort van u-turn moet maken, rechtsaf, linksaf en weer terug langs de weg. Achteraf was het beter om vanaf het kruispunt gewoon gelijk over te steken en het bospad te zoeken.