Maboge NR1

Maboge afstand 8 km, moeilijkheidsgraad ‘gemiddeld’, naam van de wandeling NR 1. Maboge is een dorpje in de Ardennen tussen La Roche-en-Ardenne en Houffalize in. Je hebt er een kerk, twee campings, vakantiehuisjes en een paar jeu-de-boulesbanen, er is een zwemgelegenheid in de Ourthe en een kinderspeeltuin. (citaat Wikipedia). Er is ook een speelstrand.

Wandeling is TIP en AANRADER! Een pareltje!

Start van de wandeling middenin het dorp bij grote parkeerplaats.

De wandeling ‘NR 1’, wordt aangegeven met een gele ruit met nummer 1 (zie foto 1).

Ik heb deze wandeling onder Ortho geplaatst, het is in de omgeving van Hubermont/Ortho en dus boven La Roche gelegen. Het staat niet specifiek genoemd op de wandelkaart van Ortho.

Vanaf de parkeerplaats ga je gelijk rechts naar boven (niet over de brug). Je volgt de asfaltweg. Na een tijdje (pas op drukke weg) zie je een bordje aan de rechterkant van de weg. Dit bordje geeft mijns inziens veel onduidelijkheid (zie foto 3). Het lijkt erop dat je rechtdoor de asfaltweg zou moeten volgen, echter je slaat hier rechtsaf. Vervolgens (wederom ben ik hier in de fout gegaan) zie je links een smalle weg/vertakking naar boven toe. Je ziet geen bordje, maar als je goed kijkt is er midden op de weg (op een steen) een geel vlak getekend met nummer 1 erbij. Je moet hier dus links omhoog.

Ik heb deze afslag gemist en ben rechtdoor gegaan om er vervolgens achter te komen dat ik de route andersom aan het lopen was. Dit vereist enig speurwerk (wat soms leuk kan zijn) met veel achterom kijken om de juiste markering te kunnen blijven volgen. Eerlijk gezegd weet ik niet wat nou de mooiste manier is. Door de route net andersom te lopen merkte ik op dat ik op het einde, van toch al een heel bijzonder mooie tocht, nogmaals werd getrakteerd op een geweldig uitzicht. Loop je de route juist heb je dit uitzicht al vroeg in het begin van de tocht.

Ik was en ben al erg enthousiast over de omgeving, maar deze route, afgezien van het begin over de asfaltweg is echt een pareltje boven La Roche en Ardenne.

De paden zijn enorm divers, van bospaden tot aan struinen in het weiland, van fantastische vergezichten tot aan dichte begroeiing, van hoog op de berg tot de benen in de Ourthe. Het zal aan het mooie weer hebben gelegen (stralende dag) maar deze voeg ik zeker toe aan mijn favorieten.

De bewegwijzering is goed (als je in het begin gelijk goed loopt 😊) en als je terugkomt in Maboge heb je ook nog de mogelijkheid om de benen te strekken in de nabij gelegen horeca.

Let op: de geplaatste foto’s zijn ‘andersom’ (behoudens begin).