Gui

Aye, afstand 13,4 km (mogelijkheid kortere route 10,6 km), moeilijkheidsgraad ‘Normaal’. Naam van de wandeling ‘Gui’ (nummer 14 op de wandelkaart van Marche en Famenne) AANRADER.

Deze wandeling vertrekt vanaf het station ‘GARE SNCB DE AYE’. Aye is een dorpje in de provincie Luxemburg en deelgemeente van de gemeente Marche en Famenne. Bij het relatief kleine station is het makkelijk parkeren. De aanvang van de wandeling is aan de kant van het spoor waar ook de kerk staat. Met je rug naar het wandelbord begin je richting de kerk te lopen.

De wandeling ‘Gui’ zie kaart (foto 2), wordt aangegeven met een groene rechthoek (zie foto 3).

De moeilijkheidsgraad van de wandeling staat (volgens de gemeente) op twee strepen van de drie en valt dan ook in de kwalificatie ‘gemiddeld’. Ik zou de kwalificatie is ‘normaal’. Wel is de wandeling wat langer dan de gemiddelde tocht.

Het is één van die tochten die je zomaar eens zou kunnen verrassen. Ieder gebied in de Ardennen ziet er weer anders uit, met eigen kenmerken, natuur en schoonheid. Voor mij/ons was het in ieder geval een verrassing. Hoe je vanuit het dorp opeens gelijk de natuur induikt. Hoe weids, groots en groen het hier is.

Na een aantal kilometer voel je je op de top van de wereld. Je kan fantastisch ver kijken met mooie bergtoppen aan het einde van de horizon. Zeker met mooi weer een zaligheid om daar te lopen en te genieten.

De wandeling wordt goed aangegeven. Op één moment ontbreekt een bordje en voelt het bijna logisch om de verkeerde weg in te slaan (foto 9). Ze zijn hier aan het bouwen, volg de weg en sla aan het einde linksaf, pas bij het volgende kruispunt tref je de nieuwe markering aan.

Ongeveer 1,5 km voor einde van de wandeling verlaat je het bos en heb je uitzicht over de streek. De volgende markering geeft je de instructie om rechtsaf (naar boven) het bos weer in te lopen. Omdat dit volgens kaart ook een deel van de heenweg bedekt hebben wij ervoor gekozen om rechtdoor via het dorp Aye naar het beginpunt te lopen.

Onderweg geen horeca, sporadisch een bankje, dus neem iets mee.